logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱
[ شناسه خبر : ۴۰۵۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رها‌سازی پیست دوچرخه‌سواری زنجان به حال خود؛

چشم دوچرخه‌سواران به نبود پیست خشک شد

چشم-دوچرخه‌سواران-به-نبود-پیست-خشک-شد-
زنجان را قطب دوچرخه‌سواری می‌نامند اما نبود یک پیست مناسب و استاندارد کار و فعالیت بسیاری از ورزشکاران را مختل کرده است و چند سالی از ساخت این پیست استاندارد می‌گذرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ زنجان را قطب دوچرخه‌سواری می‌نامند اما نبود یک پیست مناسب و استاندارد کار و فعالیت بسیاری از ورزشکاران را مختل کرده است. چند سالی از ساخت این پیست استاندارد همجوار ورزشگاه زیتون واقع در گاوازنگ می‌گذرد که به حال خود رها شده و خبری از تکمیل و بهره‌برداری از آن نیست.

بیشتر بخوانید

استان زنجان پتانسیل‌های زیادی در توسعه رشته دوچرخه‌سواری دارد و طی سال‌های گذشته ورزشکاران نام‌آور و پرتلاشی را روانه تیم ملی کرده و زمینه حضور آنان را در میادین ملی و بین‌المللی فراهم کرده است.

دوچرخه‌سواری یک رشته کم هزینه و بسیار شاد و مفرح است که در تناسب اندام و چربی‌سوزی تأثیر بسیاری دارد و برای همه رده‌های سنی مناسب است. این رشته ورزشی بسیار شاد و سرگرم‌کننده نیازی به هیچ تجهیزات خاصی نداشته و همه می‌توانند از آن لذت کافی را ببرند.

 

 سرنوشت پیست دوچرخه‌سواری مبهم است

در این راستا فرهاد عصفوری رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه چندین سال از قرارداد ساخت پیست دوچرخه‌سواری می‌گذرد و مسئولان استانی نیز پیگیر موضوع هستند، گفت: این پروژه  از اواخر سال 1390 به مبلغ 20 میلیارد تومان با پیمانکار بسته شد.

وی افزود: از آن‌جایی که این پیست یک پروژه ملی محسوب می‌شود، در ابتدای کار سرعت ساخت به خوبی پیش می‌رفت و شروع به کار کردند ولی در ادامه کار ناتمام ماند و تزریق بودجه روز به روز کاهش پیدا کرد.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان زنجان با اشاره به اینکه این پیست جزو پروژه‌های بسیار مهم دوچرخه‌سواری است، عنوان کرد: در ادامه کار با توجه به بودجه کمی که شامل این پروژه می‌شد، باعث کاهش رشد پیشرفت فیزیکی آن شد.  

وی اظهار داشت: 12 سال از ساخت پیست می‌گذرد و حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با توجه به اختلاف نظرهایی که وجود دارد، پیست زنجان در مقایسه با پیست‌هایی که در کشور ساخته شده شده از جمله تبریز، مشهد، اهواز و رشت که داخلی و استانی هستند متفاوت بوده و ملی است.

عصفوری با اشاره به اینکه اگر این پیست هرچه سریع‌تر ساخته و به بهر‌برداری برسد امکان برگزاری مسابقات را خواهیم داشت، ابراز کرد: این پروژه عظیم تنها پیست استانداردی است که در حال ساخت بوده و اگر تکمیل شود اولین پیست دوچرخه‌سواری سرپوشیده زنجان است و مسابقاتی در سطح جهانی، بین‌المللی و اردوهای تیم ملی باید در این پیست انجام شود.   

داشتن یک پیست مناسب برایمان آرزوست

در این همین رابطه مهدی محمدی قهرمان دوچرخه‌سواری استان زنجان با اشاره به اینکه چندین سال است که رشته ورزشی دوچرخه‌سواری را با عشق و علاقه آغاز کرده و همچنان ادامه می‌دهم، گفت: نبود یک پیست با کیفیت برای ما ورزشکاران در حد یک آرزو است.   

وی افزود: برای تمرینات دوچرخه‌سواری مجبوریم در جاده این کار را انجام و جانمان را در کف دست قرار دهیم. همچنین شانس شرکت در اردوی تیم ملی نیز محدود می‌شود.

این قهرمان با اشاره به اینکه 10 روز مانده به مسابقات در یک پیست سیمانی تمرینات را انجام می‌دهیم که بسیار سخت و طاقت‌فرساست، عنوان کرد: با وجود این شرایط سخت از یک فضای سیمانی در پیست چوبی مسابقه می‌دهیم که اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: از ما که گذشت ولی امیدواریم برای ورزشکاران نسل بعدی این زیرساخت‌ها و فضای مناسب فراهم شود و مسئولان نیز یک اقدام مهم انجام دهند.

محمدی با اشاره به اینکه چندین مدال آسیایی دارم ولی از ورزشکاران هیچ حمایتی نمی‌شود، ابراز کرد: شغل ثابتی برای ما وجود نداشته و در سطح بسیار پائینی قرار گرفته و وضعیت معیشتی سختی داریم. 

 

 هیچ مکانی برای دوچرخه‌سواران امن نیست

در این راستا مهدی حسینی یکی دیگر از قهرمانان دوچرخه‌سواری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه هیچ مکان امنی برای تمرینات نداریم، اظهار کرد: رانندگان با سرعت بسیار بالائی رانندگی می‌کنند و تعدد ماشین بالاست و مجبوریم در جاده و اتوبان به کار خود ادامه دهیم.

 وی افزود: اگر یک پیست مناسب و استاندارد ساخته شود و به بهره‌برداری برسد جانمان نیز ایمن است و با فکری آسوده و راحت، قوی‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. این قهرمان با اشاره به اینکه اگر یک فضای امنی باشد علاوه بر ما ورزشکاران و جوانان دیگر نیز علاقمند شده و اسقبال می‌کنند، عنوان کرد: در حال حاضر دغدغه همه دوچرخه‌سواران وجود یک پیست سرپوشیده و با امنیت کامل است.

 وی خاطرنشان کرد: از مسئولان استانی خواهشمندیم ساخت و تکمیل پیست را ادامه دهند تا این پروژه آماده استفاده شود و تمام دوچرخه‌سواران بدون هیچ استرسی تمرین کنند. 

حسینی با اشاره به اینکه 25 شهریور ماه سال جاری مسابقات لیگ داخل پیست در تهران ( ورزشگاه آزادی) برگزار خواهد شد، تصریح کرد: امیدوارم در این مسابقات سربلند و پیروز میدان باشم.

 وی گفت: دوچرخه‌سواری یک رشته تجهیزات محور است و هزینه بسیار زیادی را به همراه دارد برای مثال اگر بخواهیم یک دوچرخه در حد مسابقات لیگ برتر تهیه کنیم باید هزینه‌ای غالب بر 300 میلیون تا 400 میلیون پرداخت شود.

 این قهرمان ابراز کرد: وجود یک حامی مالی نیز برای دوچرخه‌سواران بسیار ضروری است و سنگینی خرید تجهیزات هم از روی دوش ورزشکاران برداشته می‌شود.

  قرار بر این بود پیست دوچرخه‌سواری سرپوشیده زنجان بهترین پیست باشد اما همچنان نیمه‌کاره به حال خود رها شده و هیچ رشدی ندارد. هر سالی هم که می‌گذرد این وظیفه ساخت پروژه از مسئولی به مسئول دیگر سپرده می‌شود و ورزشکاران نیز چشمشان به دست مسئولان خشک می‌شود.       

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر